Gebreken na het (ver)bouwen van
een woning: wat nu? Denk aan je klachtplicht!
De bouw of verbouwing van een
huis is altijd een spannend proces. Je hebt grote plannen, je ziet het
eindresultaat al voor je, maar wat als het niet helemaal gaat zoals je had
gehoopt? Als vastgoedadvocaat in Veghel schrijf ik regelmatig juridische
artikelen. In dit blogartikel leg ik je uit wat je moet doen zodra je te maken
krijgt met gebreken en schade na een verbouwing en waarom de klachtplicht zo
belangrijk is.
De oplevering: een cruciaal
moment
De oplevering is het moment waarop
de aannemer aangeeft dat de bouw- of renovatiewerkzaamheden voltooid zijn.
Volgens artikel 7:758 van het Burgerlijk Wetboek (BW) moet je als opdrachtgever
bij de oplevering aangeven of het werk al dan niet voldoet aan de overeenkomst.
“Indien de
aannemer te kennen heeft gegeven dat het werk klaar is om te worden opgeleverd
en de opdrachtgever het werk niet binnen een redelijke termijn keurt en al dan
niet onder voorbehoud aanvaardt dan wel onder aanwijzing van de gebreken
weigert, wordt de opdrachtgever geacht het werk stilzwijgend te hebben
aanvaard. Na de aanvaarding wordt het werk als opgeleverd beschouwd.”
Dit is dus het moment waarop je
het werk moet inspecteren, eventuele gebreken ontdekken en melden, omdat het
risico wordt overgedragen van de aannemer naar jou. Door ondertekenen van het
procesverbaal van oplevering geef je aan dat je het werk goedkeurt (met
uitzondering van de vermelde gebreken), maar dit kan dus ook stilzwijgend gebeuren.
Zie ook ons blogartikel over de wijzigingen
na invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen vanaf 1
januari 2024.[1]
Wat zijn opleveringsgebreken?
Opleveringsgebreken zijn
tekortkomingen of fouten die bij de oplevering van een bouwproject aan het
licht komen. Dit kan variëren van slecht afgewerkte muren en lekkende kranen tot
ernstige constructiefouten. Het is essentieel om deze gebreken meteen te
signaleren en te rapporteren, zodat ze snel en efficiënt kunnen worden
verholpen. Naast opleveringsgebreken kan er ook schade ontstaan tijdens of na een
verbouwing. Denk aan beschadigde meubels, kapotte ramen of waterschade.
Tips om problemen te voorkomen
1. Duidelijke
afspraken: Leg alle afspraken met de aannemer vast in een contract. Dit
voorkomt onduidelijkheden. Dit kan een aanneemovereenkomst zijn of een
gecombineerde koop-/aannemingsovereenkomst.
2. Tussentijdse
controles: Voer regelmatig controles uit tijdens de bouw om problemen
vroegtijdig te signaleren.
3. Eindinspectie:
Doe een grondige eindinspectie bij de oplevering en noteer alle gebreken in een
opleveringsrapport. Het is ook een optie om een bouwkundige keuring te laten
uitvoeren.
Denk aan de klachtplicht!
In artikel 6:89 van het
Burgerlijk Wetboek staat de klachtplicht. Je moet binnen bekwame tijd nadat je
het gebrek/de schade hebt ontdekt of had moeten ontdekken, klagen bij de
aannemer. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen. Hoe langer je
wacht, hoe kleiner de kans dat je recht hebt op herstel of compensatie. Het is
het handigste om schriftelijk te klagen, bijvoorbeeld per e-mail of
aangetekende brief, zodat je bewijs hebt van je melding. Vermeld duidelijk wat
de gebreken zijn, waar ze zich bevinden en waarom je vindt dat ze onder de
verantwoordelijkheid van de aannemer vallen. Voeg, indien mogelijk, foto’s bij.
Belang van de opdrachtgever en
opdrachtnemer
De klachtplicht is er om zowel de
opdrachtgever als de aannemer te beschermen. Voor de opdrachtgever zorgt het
ervoor dat gebreken snel worden aangepakt en verholpen. Voor de aannemer biedt
het duidelijkheid en voorkomt het dat hij na lange tijd nog aansprakelijk kan
worden gesteld voor gebreken die misschien door gebruik of externe factoren
zijn ontstaan.
Wat gebeurt er na de klacht?
Na het indienen van je klacht zal
de aannemer de gebreken moeten onderzoeken en een oplossing moeten bieden. Dit
kan variëren van herstelwerkzaamheden tot compensatie in geld. Meestal staat in
de aannemingsovereenkomst dat de bouwer de opleveringsgebreken zo snel
mogelijk, maar uiterlijk binnen 3 maanden moet hebben hersteld. Als de aannemer
niet wil of kan voldoen aan je klacht, heb je de mogelijkheid om juridische
stappen te ondernemen. Dit kan variëren van een sommatiebrief tot een
gerechtelijke procedure. Bij Pleyt Advocatuur staan we klaar om je te
begeleiden en te adviseren over de beste aanpak.
Heb je vragen of hulp nodig bij opleveringsgebreken of schade na een verbouwing? Neem contact op met Pleyt Advocatuur door te mailen naar info@pleyt-advocatuur.nl of te bellen naar 0413 –357 311. Ook ben je na aanmelden welkom tijdens het gratis spreekuur op ons kantoor in Veghel. Onze advocaat vastgoedrecht helpt je graag verder!